Les 3: Do’s en Dont’s

Lesstof les 3

In deze les wil ik je een aantal superhandige do’s en don’ts geven. Tips die goed zijn om te weten, te beseffen en/of snel toe te passen. Ik begin gelijk met de eerste:

DO: let op de grootte en de resolutie van je afbeeldingen
Je kunt niet zomaar elke afbeelding op je site plaatsen. Want als die afbeelding te groot en/of te zwaar is dan wordt je website traag. Ga je de andere kant op en is je afbeelding te klein dat is dat geen reclame als fotograaf wanneer je pixels te zien zijn.  

De aangeraden afmeting voor grote (beeldvullende) afbeeldingen is 2400px (aan de langste kant) en voor andere afbeeldingen op je site is 1200px (ook voor de langste kant) voldoende.

De zwaarte van je bestand (het aantal kb’s of mb’s) is ook iets om in de gaten te houden. Voor het web is het ideaal als je afbeeldingen niet boven de 1mb uitkomen. Maar mocht het zo zijn dat je toch enkele afbeeldingen hebt die er net boven zijn: geen probleem. Je website wordt pas echt trager wanneer je structureel beelden gebruikt van 1mb of hoger. 

In mijn WordPress CRM kan ik inmiddels een afbeelding ter plekke laten aanpassen wat betreft deze zwaarte en de pixels dus je merkt dat steeds meer tools beschikbaar komen voor ons als gebruikers. 

Verder maak ik ook gebruik van het programma JPEG MINI PRO die afbeeldingen in mb’s verkleint zonder de kwaliteit aan te tasten. Ideaal voor dit soort situaties. 

Daarnaast moet je ook letten op de resolutie. Hoe hoger die is, hoe zwaarder je bestand. Waar voor drukwerk een DPI (dots per inch) nodig is van 300, is dat voor beeldschermen enkel 72. 

DON’T: blijven werken aan je website tot hij perfect is
Geloof me, je website is nooit af. Dus alles tot in de puntjes perfect willen hebben voor je hem online zet geeft geen resultaat. Hierin geldt echt: done is better than perfect. Oftewel: gedaan is beter dan perfect. Ga je voor het perfecte en blijf je werken aan je website terwijl je niet vindbaar bent omdat je website niet live staat, en je concurrenten met een ‘mindere’ site wel klanten aantrekken, dan sla je de plank mis.

Dus wees kritisch en zorg dat je alle belangrijkste pagina’s hebt en zet hem dan online. Vaak zie je door het gebruiken van je site al snel waar je nog eventueel iets aan moet veranderen of toevoegen. 

DO: houd je menu overzichtelijk
Maak het je klanten niet te lastig. Dat geldt voor je hele website maar ook voor je menu. Houd het zo simpel mogelijk voor je lezers en zorg dat ze gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Maak niet ontelbare pagina’s met een steeds langer wordend menu maar cluster de informatie die bij elkaar past op 1 pagina met 1 pagina in het menu. Gebruik korte duidelijke woorden in je menu en check regelmatig of hij nog goed werkt en alle linkjes naar de juiste pagina’s gaan. 

DO: zorg voor consistentie in je branding
In een eerdere module hebben we het gehad over je branding en de indruk die je wil achterlaten bij je klanten. Ook voor je website geldt dit. Of je nu een uitgewerkte huisstijl hebt of niet, zorg dat je website er netjes uitziet en dat alle pagina’s bij elkaar passen. Gebruik dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype en grootte en dergelijke Dat straalt vertrouwen en zakelijkheid uit. 

DON’T: een pagina laten doodlopen
Een pagina dood laten lopen betekent dat een lezer aan het einde van een pagina niet weet waar hij/zij verder moet. Het klinkt net alsof iemand dan niet zelf kan nadenken en door ons moet worden geholpen naar de volgende pagina, maar dat is het in wezen wel. Bezoekers laten zich onbewust graag leiden door een website dus daar wil je ze in helpen om ze ook zo lang mogelijk op je website te houden. 

Hoe doe je dat: simpel. Zorg dat je op elke pagina verwijst naar de volgende pagina die interessant voor ze kan zijn. Een voorbeeld: op een blogpagina waar je het hebt over een newbornshoot met wat tekst en foto’s van die shoot kun je in de tekst en/of onderaan de blog nogmaals verwijzen naar de pagina waar de lezer ook een newborn shoot kan boeken. Zoals: Wil jij ook zulke mooie foto’s van die prille begintijd van jouw baby? Hier lees je meer over de pakketten die ik aanbied. Of: Wil jij meer weten of een brandingshoot is wat jij nodig hebt voor je bedrijf? Neem dan HIER contact op met mij, dan sparren we er over. 

Dan zet je dus linkjes in die teksten naar nieuwe pagina’s zodat ze altijd verder kunnen. Dit is letterlijk op elke pagina toe te passen. 

DO: maak afbeeldingen ook klikbaar
Een mini tip, maar wij mensen willen nog al te graag op een afbeelding kunnen klikken. Dus wanneer je een afbeelding bij een tekst of knop hebt staan die je ergens naar doorverwijst, zorg dan dat die afbeelding ook klikbaar is en ook verwijst naar die pagina. Dus niet alle afbeeldingen op je website moeten klikbaar zijn, maar puur diegene waarbij die functie passend is vanwege andere aanklikbare tekst en/of knoppen die in de buurt staan.

DO: maak je Algemene Voorwaarden vindbaar voor je klanten
Wanneer je werk met algemene voorwaarden, wat ik je sterk aanraad, dan is het belangrijk dat je klanten deze zonder enige moeite kunnen inzien. Die algemene voorwaarden zijn namelijk pas rechtsgeldig wanneer deze openlijk beschikbaar zijn voor je klant. Zij moeten altijd de mogelijkheid hebben om je algemene voorwaarden te kunnen inzien voordat er sprake is van een koopovereenkomst. Het enkel meesturen van je AV met de factuur (waarbij ze dus betalingsplichtig zijn) is dus te laat. En daarom ook de tip: zet een link in je footer naar een pagina waar je algemene voorwaarden op staan of zorg dat je een link plaatst in een bestaande pagina zoals bijvoorbeeld je contactpagina.