Les 2: Google is je vriend: de basis van SEO

Lesstof les 2

Waarschijnlijk zul je al snel denken dat je voor nieuwe klanten vooral op Instagram bezig moet zijn, maar niets is minder waar. Ik krijg nog steeds ontzettend veel klanten via Google zoekopdrachten. Even iets opzoeken op Google zit zo in ons leven gebakken dat we het onbewust doen. Daarom is het een must om je te verdiepen in SEO. Dat staat voor Search Engine Optimization, oftewel het optimaliseren van je website zodat je zo hoog mogelijk wordt weergegeven in de zoekmachine, Google dus. 

Het kan misschien een ver van je bed show zijn, en geloof me, er zijn echt goeie experts op dit gebied maar ook met de basis, die overigens gemakkelijk is toe te passen, kun je een mooie slag slaan op het gebied van vindbaarheid op Google.

Ik geef je nu diverse tips die je direct kunt toepassen zonder dat het ingewikkeld wordt.

Vergeet niet: wanneer je deze tips hebt toegepast is het niet dat je de dag erna direct goed vindbaar bent op Google. Het kan wel maanden duren voor het effect heeft dus zorg ervoor dat je dit snel toepast, des te eerder kun jij er profijt van hebben.

Oke, eerst even iets uitleggen over Keywords 

Keywords zijn belangrijke woorden die vindbaar zijn op je website waar Google  informatie over jouw website uit haalt. Het vertelt meer over de inhoud van je website en wat je er dus kunt vinden. Keywords worden ook wel Zoekwoorden genoemd. Het zijn dus vaak ook de zoekwoorden die mensen gebruiken voor het vinden van het antwoord op hun zoekopdracht. Super relevant dus, want als jij het antwoord (die keywords) hebt verwerkt op jouw website dan is de kans groot dat jij omhoog komt bij hun zoekopdracht.

Door het gebruik van deze keywords op je site wordt de kans groter dat je dus hoger eindigt in een zoekopdracht. 

Dit wetenden is de eerste tip dan ook: 

Voorzie je afbeeldingen van nuttige keywords. Ik ga het zo hebben over het gebruik van keywords in de tekst maar wat dacht je van je afbeeldingen? Daar kun je ook ontzettend veel waarde aan meegeven.

Nu de definitie van keywords bekend is kun je je voorstellen dat het toevoegen van belangrijke keywords of zoekwoorden aan je afbeeldingen dus kan helpen in de SEO. 

Bij Google kun je namelijk ook zoeken op afbeeldingen en wanneer iemand dan zoekt op veel gebruikte keywords als ‘Gezin Fotoshoot Utrecht‘ bijvoorbeeld dan is het ontzettend gunstig om jouw afbeeldingen, die natuurlijk wel matchen met die keywords, te voorzien van een passende omschrijving. 

En over welke omschrijving heb ik het dan: simpelweg de naam van je afbeelding. Gebruik passende bestandsnamen bestaande uit een reeks keywords. 

Een voorbeeld: mijn bruidsfotografie foto’s die ik upload noem ik altijd als volgt: Jessica Groenewegen Fotografie trouwfotograaf Den Haag trouwen bruiloft wedding fotoshoot

Of foto’s van een newborn shoot benoem ik altijd:
Jessica Groenewegen Fotografie newborn fotoshoot Zoetermeer lifestyle shoot fotograaf baby

Op die manier help je Google dus ook bepalen wat er te zien is op de foto’s. Want met zo’n omschrijving in de bestandsnaam kom je al snel omhoog wanneer iemand zoekt op die desbetreffende onderwerpen. 

Een extra tip op het gebied van je afbeeldingen is: zorg ervoor dat je na het uploaden van je afbeeldingen via de achterkant van je website, ook de titels en alt-tags invult. De bestandsnaam van je foto geef je via je computer en de titel en alt-tags vul je in nadat je die afbeelding hebt geupload naar je website. Hiervoor kun je wederom de keywords gebruiken of je gebruikt een korte omschrijving van wat je op de foto ziet zoals; Trouwreportage op in Stadhuis in Zoetermeer door bruidsfotograaf Jessica Groenewegen. 

Of Newborn lifestyle fotoshoot bij een gezin uit Den Haag door fotograaf Jessica Groenewegen.

De volgende tip is: verwerk deze keywords ook in je teksten op je website.
In al je teksten op je website is het van belang dat je dus ook hier zorgt voor die keywords. Met passende keywords ziet Google dat jouw website wel eens de oplossing kan zijn voor de zoekopdracht van je potentiële klant. 

Een voorbeeld je van hoe je dit kunt doen zonder dat het enorm effect heeft op jouw manier van schrijven: 

Belangrijke zoekwoorden voor een trouwfotograaf in Zoetermeer (om maar even van mijzelf uit te gaan) zijn bijvoorbeeld de volgende woorden:

  • trouwfotograaf
  • fotograaf
  • bruiloft
  • bruidsreportage
  • zoetermeer
  • zuid-holland
  • wedding fotograaf
  • trouwen
  • bruidsfotograaf
  • trouwfoto’s
  • enzovoorts

Je ziet dat ik diverse woorden gebruik om hetzelfde te omschrijven. En dat is goed, want niet iedereen zoekt op dezelfde woorden. Nu is het de taak aan mij om deze woorden te verwerken in mijn teksten. En dat is makkelijker dan je denkt: in je tekst over jezelf kun je natuurlijk gemakkelijk Zoetermeer en wedding fotograaf laten vallen. 

Op een andere pagina, bijvoorbeeld over je aanbod, kun je het hebben over: zijn jullie enthousiast en wil je dat ik jullie trouwfoto’s maak tijdens jullie bruiloft?

Zo zie je, dat is prima toe te passen. Hierin is het dus goed om na te gaan welke zoekwoorden gebruikt worden voor jouw product of dienst (er zijn zelfs gratis tools voor te vinden op Google!) en die woorden vervolgens te verwerken in je teksten op je site. Het liefst gebruik je die woorden zo veel mogelijk op je site maar houdt het wel aangenaam voor je klanten om je teksten te lezen. Want een mooie persoonlijke tekst over jezelf die lijkt op deze manier spreekt mij een heel stuk minder aan:

Ik ben Jessica en ik ben trouwfotograaf in Zoetermeer. In Zoetermeer en Zuid-Holland fotografeer ik bruiloften en verzorg ik dus trouwreportages. Met deze trouwfoto’s maak ik veel bruidsparen blij en blablabla…

Je hoeft dus niet alle keywords in 1 alinea te proppen. Dat maakt namelijk de leesbaarheid van je site een stuk minder interessant en dat jaagt mensen weg.

Daarop aansluitend de tip:
> Maak blogs aan van shoots die je mag delen
Wanneer je veel blogs maakt waarin je in het kort vertelt over een fotoshoot en je dus met tekst en afbeeldingen een nieuwe pagina aanmaakt op je site zorg je ervoor dat Google een seintje krijgt dat jouw website (en je bedrijf dus) lekker bezig zijn. Je bent vernieuwend, want je voegt telkens een nieuwe pagina toe aan je website. 

Daarnaast verwerk je in deze blogs natuurlijk allemaal afbeeldingen die je weer voorziet van passende zoekwoorden en die zoekwoorden worden ook weer in de teksten geplaatst. Hele fijne SEO boosters zijn dit dus. 

Maar vergeet ook niet dat dit ook prachtige content is om te delen op je social media kanalen. Zo’n blog waarin je mensen meeneemt in zo’n shoot inclusief een inkijkje in het resultaat waar je dan een deel van laat zien, geeft nieuwe potentiële klanten ook weer meer stimulans om bij je te boeken. 

Dus bloggen maar!

Weer een tip die daarop aansluit:
> zorg voor veel kliks en laat mensen zo lang mogelijk hangen.
Ik had het net over die blogs, en wanneer je dan die link naar je blog overal deelt zullen er mensen zijn die daarop klikken. Ook het aantal kliks op een bepaalde link meet Google, en wanneer er lekker veel geklikt wordt op die link valt het Google op dat die link dus wel erg populair is. Dat zorgt ook voor een verhoging in de rankings. 

Daarnaast moet je er voor zorgen dat mensen zo lang mogelijk op je pagina blijven hangen. Je raadt het al: ook dat meet Google. Hoe langer iemand op een pagina blijft hangen, hoe relevanter de pagina dus blijkt te zijn. Er is blijkbaar veel op te zien of te lezen dat een bezoeker leuk vindt, dus dan zal het wel een goeie site zijn: aldus Google. 

Zorg dus ook dat elke pagina verwijst naar een volgende pagina zodat je pagina niet zogenaamd doodloopt. Sluit elke pagina af met een Call To Action (CTA) waarmee je ze met een link of een actie doorverwijs naar de volgende stap. Dit kan zijn een contactformulier waarop je klant kan boeken, onder aan de pagina waar de info over je shoots op staat en voor bijvoorbeeld je homepagina zou dat een verwijzing naar je aanbod kunnen zijn met klikbare knoppen.

De laatste tip die ik heb is
> maak een Google business profiel aan
Mocht je nog geen Google Business account hebben dan is dat zeker het overwegen waard. Waarom kan dit zo belangrijk zijn: je hebt vast wel eens gezocht op keywords die bij jouw passen om te kijken wat en wie je concurrenten zijn in de buurt. Dus zeg: fotoshoot Zoetermeer. Als je dat intypt krijg je al snel een kaartje (map) dat wordt weergegeven inclusief de passende bedrijven in de buurt voor jouw zoektermen. 

Die bedrijven hebben een zogenaamd Google Business account. Wanneer jij deze nog niet hebt maar er wel graag tussen wil staan dan weet je wat te doen. Het aanmaken van zo’n account is gratis en je kunt dan je eigen profiel beheren inclusief starten met het verzamelen van Google reviews, waar ik later nog op terugkomt. 

Google is natuurlijk slim en wil dat zo veel mogelijk mensen zich bij ‘hen’ aansluiten dus door het maken van deze profielen lukt ze dat aardig. Maar goed, wil je vindbaar zijn op de grootste zoekmachine van de wereld, dan zijn dit soort acties nodig. 

Een kanttekening is wel dat je dan gekoppeld wordt aan het adres dat je opgeeft, en dat is voor ons vaak het huisadres, en dat is iets dat je moet willen. Mensen kunnen dan dus zien waar jij als fotograaf woont. Wanneer je dit niet fijn vindt is het aanmaken van zo’n profiel niet de juiste stap. Maar besef dan wel dat je die extra vindbaarheid dan wel laat liggen. 

Een google business account aanmaken doe je hier: https://www.google.com/business/